ריכוז של המידע שצברתי פה עם השנים מנסיוני האישי, וריכזתי לטובת הרצאות וייעוצים שהעברתי לאחרונה לעסקים קטנים ובינוניים.
למה כדאי לי לכתוב?
- כדי שישמעו אותי – כי יש לי מה להגיד, כי יש לי מסר להעביר, את הייעוד שלי, את השליחות שלי.
- כדי שיכירו אותי – כדי שגולש יהפוך בהמשך לעוקב ואז בהמשך ללקוח/מטופל/מתאמן, יש צורך בחשיפה ממושכת ומתמשכת ורציפה ועקבית, צריך לעורר עניין, וצריך להניע לפעולה.
למי כדאי לי לכתוב?
לא לפנות לכולם! לא לכתוב בלשון רבים, הרי רובם אם לא כולם קוראים כשהם לבד, אז לכתוב בלשון יחיד (דעתך, שלך, אותך – ככה מתגברים על זכר/נקבה. או לכתוב בהטייה של הפועל או בשם הפועל: מתי עשית לאחרונה, מתי העזת; זה הזמן לעשות, להעיז.)
כשאני פונה למטופלת מסויימת, שאני רוצה שהיא תגיע לטפל בבעיה מסוימת, אני מנסה לדמיין אותה ואתה מה שכואב לה (לא רק פיזית, גם רגשית) – ולכתוב עבורה, על הכאב/קושי/אתגר שלה, ואיך אני יכולה לעזור לה.
מה לעשות קודם? לפני הכל כדאי לחשוב כמה ארצה לחשוף מהעסק שלי וכמה מעצמי (חיי הפרטיים, מיתוג אישי - אני זה העסק). אין חוקים, טפשר לעורר אמפטיה על כל הסקאלה של הפרטיות.
מה לכתוב? מאיפה לקבל רעיונות לפוסטים?
עוד לפני הכתיבה להחליט מה מטרת הפוסט
● גיוס לקוחות/עוקבים
● חשיפה שלי, בניית מוניטין או חיזוק מותג. גם הבידול העסקי שלי יכול להיות רעיון לפוסט (בידול יכול להיות התמחות מקצועית, קהל יעד, או סיפור האישי שלי).
רעיונות:
● השאלות שתמיד שואלים אותך
● מידע על עצמך, הסיפור האישי שלך
● מידע על המקצוע או העסק
● לתת דוגמאות מהעבודה/סיפור מקרה
● לתהליך עבודה/מאחורי הקלעים
● לשאול את הקהל מה מעניין אותו
● לעשות שמש אסוציאציות – לכתוב מילה באמצע הדף וסביבה מה שעולה בראש אסוציאטיבית כרעיונות לפוסטים
בעיני הדרך הטובה ביותר היא לתת ערך – זה בונה אמון. למשל דרך טיפים עונתיים – מגדיל סיכוי לשיתוף או שמירה של הפוסט.
לכתוב על הלקוח – מי שקורא רוצה לדעת קודם כל מה יצא לו מזה, ממך, מהמוצר/שרות שלך, איך זה יפתור את הכוב/בעיה/אתגר הבוער כרגע. קודם כל לכתוב על הכאב שמוכר לך מניסיונך המקצועי (רגשית), רק אחר כך על הפתרון המוצע (תועלות פרקטיות) ואז על עצמך.
לזכור שאנשים קונים חוויה, והם קונים אותה ממישהו, לכן חשוב לעבור את התהליך KNOW LIKE TRUST. זו עוד סיבה לתקשר את עצמך בצורה כנה ואמיתית.
אני מאמינה שדרך תקשורת אותנטית, שמראה את עצמך, ככה האנשים הנכונים יגיעו אליך –
- כאלה שמתאימים לי מבחינת כימיה ואנרגיה (ברגע שאני כותבת בשפה שלי, בקצב שלי, באופי שלי, בהומור שלי – מי שמגיעה אליי כבר יודעת למה לצפות)
- כאלה שבאמת אוכל לעזור להן (כבר כתבתי על הבעיה שלהם)
הרי לא אפתור בעיה לחלוטין בפוסט וגם לא בסדרת פוסטים, אבל אולי הטיזינג הזה יביא להתעניינות ולתחילת מערכת יחסים בינינו.
*לגבי דיסקרטיות מטפלת או חסיון משפטי – אולי אפשר להשמיט שמות ולערבב מקרים, או להציג מקרה תיאורטי ולכתוב איך אפשר לפעול או להפעיל הלאה ולפתוח לדיון.*
כמה כדאי לי לכתוב?
· תדירות – אין כללים, העיקר לשמור על עקביות. אני אוהבת בגלל הגריד באינסטגרם להעלות 3 פעמים בשבוע, יש כאלה שיותר, יש כאלה שפחות. בדף העסקי בפייס אני אוהבת פעם בשבוע, יש יותר ויש פחות – תלוי מה וכמה יש לך להגיד. ליוטיוב אני מעלה כשיש לי משהו – או שצילמתי או שהמרתי מצגת לסרטון.
ברגע שיש מסר – אפשר לשכפל אותו, לשנות לו מעט את האריזה (במראה ובמלל) ולהעלות אותו לכמה פלטפורמות. למה לשנות? כדי שאם יש קהל שעוקב אחרייך בכמה מדיות לא ישעמם לו!
· אורך – אין כללים, יש אזור נוחות אישי בסקאלה שבין כמה שורות תמציתיות לבין מגילה – העיקר לדבר בשפה ברורה ושלך, לתקשר ולהתחבר רגשית עם הקוראים שלך בצורה רציפה בבלוג/פוסט/מייל/וואטסאפ.
בד"כ שפה גבוהה או ז'רגון מקצועי גורמים לריחוק.אם נעשה שימוש במונח מקצועי – להסביר אותו מבלי לנסות להרשים – זה בונה אמון. חשוב לזכור שעסקים עושים עם אנשים, וזו ההזדמנות להראות את עצמך כאדם.
לשמור בהירות (מי שקורא מבין או מבולבל?), על עברית תקנית, בלי שגיאות כתיב, אבל לא להשמע כמו רובוט מאולץ.
לא לכולם יש סבלנות לקרוא, מומלץ לשבור את הטקסט למשפטים ופסקאות מובנות, ולהיעזר בבוליטים.
איך לכתוב פוסט?
- אפשר להתחיל מבוליטים של רשימת רעיונות או שמש אסוציאציות
- לסדר אותם ברצף הגיוני
- לעבות כל נקודה לפסקה
- לוודא שיש התחלה, אמצע וסוף ל"סיפור"
מה אח"כ? חשוב לסיים בהנעה אחת לפעולה:
- הרשמה לדיוור/לערוץ/ לעשות לייק/ללחוץ על הלינק בביו באינסטגרם
- הצעה של מכירה/לסדנה
- או שאילת שאלה שמעוררת מקום לתשובה/דיון בתגובות[
- ליצור קשר
לא לשכוח לשים פרטי יצירת קשר ו/או לינקים לזהות הדיגיטלית שלך כשאפשר (למשל בחתימת המייל).
מה עם הויז'ואל?
בעיני לא פחות חשוב, כי הוא תופס את העין בגלישה.
אבל העין מוצפת בויזואל יפה ומעוצב, ולכן דווקא מלל ייחודי שלך יבדיל אותך מהשאר.
כדאי לך לחשוב האם קל לך יותר להתאים טקסט לויזואל או ויזואל לטקסט?
אני אישית מצלמת מראש מאגר תמונות
- כשאני רואה במקרה משהו יפה
- או מארגנת לעצמי סט צילום עם אביזרים כשיש לי מוזה
כדי להתאים לצרכים עתידיים שלי, או כדי לעורר השראה לפוסט כשאני תקועה.
כמו לפני הכתיבה – לחשוב ולהחליט (ואפשר לשנות דיעה לאורך הדרך) כמה מעצמי ארצה לחשוף – פרצוף שלי, של המשפחה שלי, מאחורי הקלעים של העבודה, וכו'.
אפשר להיעזר בערכי העסק שלך ולתרגם אותם ויזואלית (למשל רוך – טקסטורות של טקסטיל), וגם מתוך ערכי העסק אפשר למצוא על מה לכתוב.
איפה לכתוב?
יש ריבוי של פלטפורמות לבחור מהן, רק צריך לבחור איפה נעים לך להיות ולשווק ובאיזו תדירות (גם מבחינת מינון הפצת המסר, אין חוקים) – שיווק לא צריך להיות מאמץ, ועדיף שיהיה כיף.
- להקליט פודקאסט – רק להשמע
- להקליט וובינר – קול + מצגת
- לצלם וידאו – אפשר לשתף ביוטיוב/וימיאו ובפייסבוק ובאינסטרם (IGTV). הוידאו יכול להיות כשאני מול מצלמה מדברת; כשאני מדברת מעל צילום של משהו אחר כמו תמונה סרטון או מצגת; טקסט רץ מעל צילום של משהו – יש המון אפשרויות גם למי שלא רוצה לעמוד מול מצלמה.
- פייסבוק – פרופיל פרטי, דף עסקי, ניהול קהילה.
- אינסטגרם -לזכור שזו רשת חברתית – כדאי לתת לייק למי שמצא חן בעיניך, למי שהגיב לך לענות על מה שכתב לך, ולהיכנס אל הפרופיל שלו ולהגיב שם גם בלייק ובמלל, כך מפתחים מערכות יחסים. להקפיד גם על תמונות איכותיות וגם על תוכן . כדי להגביר חשיפה . מאוד חשוב לציין מיקום גיאוגרפי – גם במיקום של התמונה וגם בהאשטג בעברית ובאנגלית. לא לשכוח להשתמש בהאשטגים רלוונטים לתמונה או מקצועיים (אפשר עד 30, אפשר גם באנגלית וגם בעברית, כדאי תמהיל של גדולים מעל מיליון וגם קטנים. אפשר גם להדביק אותם כתגובה).
- בלוג / אתר – אם יש לך נכס דיגיטלי . אגב אם יש לך צורך במוצר לטווח קצר (השקה של מוצר או שרות מסויים) – דף נחיתה יכול להספיק לך. אתר זו השקעה גדולה יותר מבחינת זמן והוצאה, אבל הוא יניב החזר מבחינת תוצאות בגוגל, ואפשרויות (חנות וירטואלית, מענה לשאלות נפוצות, בלוג, קטלוג מוצרים ושרותים, הנגשת פרטי התקשרות ומידע על העסק ועוד).
- דיוור ברשימת תפוצה – עדכון על הפוסט האחרון בבלוג למשל.
איזה אפליקציות עוזרות לי?
- לעריכת תמונות: SNAPSEED, VSCO, PICSART
- לעריכת וידאו: INSHOT
- לתזמון פיד באינסטגרם: UNUM, PLANOLY, LATER
- ליצירת גרפיקה: CRELLO, CANVA
- מאגר תמונות חינמיות: PIXABAY, UNSPLASH
וטיפים אחרונים שלי ואולי הכי חשובים שלי!
- לשריין ביומן זמן (שעה שבועית) ולכתוב מראש גם מאגר פוסטים (מאגר תמונות כבר יש) – ככה אני לא נלחצת שאין לי מה להעלות ועבר יותר מדי זמן.
- לשחרר ציפייה לפוסט או פיד מושלם ובהתאם לשחרר גם ביקורת עצמית – אין מושלם גם ככה, העיקר להיראות ולשמור על נוכחות עקבית (התדירות פחות משנה מאשר העקביות), פשוט לעשות ולהעלות, ועם הזמן זה משתפר ונהיה מהיר, קל וכיף יותר. ובאותה הזדמנות לשחרר ציפיות למבול תגובות/ שיתופים.
- לא לפחד לתת תוכן, ולא לפחד לחזור עליו – גולשים חדשים לא תמיד גוללים אחורה, גולשים ותיקים לא תמיד זוכרים.